När du jobbar med ELMA Redovisningsbyrå vill vi självklart göra allt så enkelt och smidigt som möjligt för dig. Ett av de viktigaste stegen för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt är att få tillgång till Skatteverket och hantera dina skatteärenden digitalt.
För att vi ska kunna hjälpa dig med momsrapportering, arbetsgivardeklarationer, inkomstdeklarationer och andra viktiga skatteärenden behöver vi få behörighet som ombud hos Skatteverket.
I den här guiden visar vi dig hur du snabbt och enkelt ger oss fullmakt hos Skatteverket – utan krångel. Genom att ge ELMA Redovisningsbyrå tillgång till dina skatteuppgifter kan vi effektivt sköta din bokföring och deklarationer.
Steg 1. Logga in på Skatteverket
- Logga in på mina sidor https://www7.skatteverket.se/portal/minasidor/
- Klicka på Företagsinformation, sedan Ombud och därefter Ombud och behörigheter.
- Sedan välj Utse person som ombud – se, lägg till, ändra eller avsluta ombud


Steg 2. Lägg till behörighet
- Fyll i personnumret på t.ex. redovisningskonsult eller ekonomiassistent som ska deklarera åt ditt företag.
- Välj behörighet – ingen åtkomst till individuppgifter.
- Ange giltighet från dagens datum, tillsvidare eller så länge uppdraget gäller (det brukar komma automatiskt), och lägg till personen.

Steg 3. Koppla fortnox med Skatteverket
- Välj Utse Företag som ombud – se, lägg till, ändra eller avsluta ombud
- Beroende på vilket system konsulten använder, kopplar vi i vårt fall ihop detta med Fortnox. Ange därför Fortnox AB (556469-6291).
- Bocka i alla behörigheter om konsulten ska utföra alla tjänster.
- Ange giltighet samma som innan — från dagens datum, tillsvidare eller så länge uppdraget gäller
- Granska och signera. Voilá – klart! ✅

Nu kommer vi att få behörighet och kan arbeta vidare med din redovisning snabbt och smidigt. Har du frågor eller behöver hjälp med behörighet eller redovisningsprocessen? Tveka inte att kontakta oss — vi finns här för att guida dig steg för steg!